مکمل های ویتامین D ممکن است باعث کاهش وزن کودکان چاق شود

بر اساس تحقیقات جدیدی که در 57مین نشست سالانه انجمن اروپایی غدد درون ریز اطفال ارائه شد، مکمل ساده ی ویتامین D ممکن است باعث کاهش وزن و کاهش عوامل خطر بیماریهای قلبی و متابولیکی در کودکان دارای اضافه وزن و چاق شود. تجویز ویتامین D می تواند بخشی از یک استراتژی موثر برای مقابله با چاقی کودکان و کاهش خطر ابتلا به بیماری های جدی مانند بیماری قلبی در بزرگسالی باشد.
چاقی در دوران کودکی و نوجوانی به یک مشکل عمده ی سلامت در سراسر جهان تبدیل شده است که منجر به عوارض پرهزینه، جدی و ناتوان کننده ای، از جمله بیماری های قلبی و دیابت، در مراحل بعدی زندگی این افراد می شود. با وجودی که کمبود ویتامین D به طور معمول با اختلال در سلامت استخوان ارتباط دارد، تحقیقات سال های اخیر نشان داده است که کمبود ویتامین  Dبا افزایش تجمع چربی و چاقی همراه است و دانشمندان در حال بررسی ماهیت دقیق این رابطه هستند.با این حال، تأثیر مکمل های ویتامین D بر وزن و سلامت کودکان و نوجوانان چاق هنوز بررسی نشده است.
در این مطالعه، دکتر Giannios، پرفسور Charmandari و همکارانشان از دانشکده پزشکی دانشگاه آتن و بیمارستان کودکان آخیا سوفیا در آتن، 232 کودک و نوجوان چاق را در طی 12 ماه مورد ارزیابی قرار دادند. محققان برای 117 نفر از این افراد، به صورت تصادفی مکمل ویتامینD را مطابق با دستورالعمل انجمن غدد درون ریز برای درمان و پیشگیری از کمبود این ویتامین تجویز کردند. سطوح ویتامین D، چربی بدنی و نشانگرهای خونی برای بررسی عملکرد کبد و سلامت قلب در ابتدای مطالعه و 12 ماه بعد اندازه گیری شد. نتایج این مطالعه نشان داد که نمایه ی توده ی بدنی و چربی بدنی کودکان پس از 12 ماه مصرف ویتامین D به طور قابل توجهی پایین تر است و میزان کلسترول این افراد بهبود یافته است.
پرفسور Charmandari گفت: این یافته ها نشان می دهد که مکمل های ساده ی ویتامین Dمی توانند خطر ابتلا به عوارض قلبی و متابولیکی جدی را در کودکان دارای اضافه وزن و چاق، در سالهای آتی زندگیشان کاهش دهد.
محققان در حال برنامه ریزی برای بررسی اثرات مکمل های ویتامینD بر سلامتی کودکان و نوجوانان چاقی هستند که در حال حاضر در شرایط ناسالمی مانند فشار خون بالا، قند خون بالا و کلسترول بالا قرار دارند، زیرا این شرایط باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت می شود.
پرفسور Charmandari اذعان کرد: اگر چه این یافته های اولیه نشان می دهد که ویتامین D می تواند در درمان چاقی استفاده شود اما شواهدی در مورد ایمنی و اثرات طولانی مدت این مکمل وجود ندارد، به ویژه اگر فرد با کمبود ویتامینD مواجه نباشد. اما چنانچه فرزند شما چاق یا دارای اضافه وزن است، توصیه می کنم که با پزشک کودکتان مشورت کنید و میزان ویتامینD او را اندازه گیری نمایید.

منبع:

www.sciencedaily.com/releases/2018/09/180927215656.htm